Panelesztétika, magasház-élet - Lakótelepek a kiállítótérben
Szürke is, csúnya is, meg "kocka" is. A sivársága és szűk terei miatt gyakran élhetetlen közegnek tartják, ehhez képest mégis sokan laknak benne. Nemcsak Magyarországon, hanem világszerte is; bár tény, hogy leginkább az egykori szovjet-blokk országaiban terjedtek el. Bekerülni talán még könnyebb volt, mint "kikeveredni" belőle. Rengeteg ember van ugyanis, akinek egyszerűen nincs lehetősége váltani.
Lakótelepi lét és falusi tradíciók Korniss Péter fotóján |
Nyilván a panelházakról van szó, melyek már elég régiek ahhoz, hogy kiállítótérbe kerüljenek. Nemcsak létrejöttük körülményei és az építéstörténetük érdekes, hanem esztétikájuk (bizony, ilyenjük is van) és szociológiájuk (vagyis az ott élők társadalmi rétegződése) is megér néhány gondolatot (enteriőrt). Mint ahogyan a jövőjük is, ami nem feltétlenül a teljes megsemmisülés. (Lehet, hogy elég lesz a részleges is az "újjászületéshez" - de erről majd később.)
Zalaegerszegen (és Zala megyében) nem épült konkrét panel, vagyis házgyári technológiával készült, előre gyártott elemekből álló épület. Itt az úgynevezett alagútzsalus technikát alkalmazták a magasházak építése esetében. Persze ettől még a panel-jelenség (a maga előnyeivel és hátrányaival együtt) létezik; vagyis ismerjük ezt az életformát. Még akkor is, ha az itteni lakótelepek mérete elmarad a nagyobb, iparosodott városok panel-rengetegeinek (vertikális és horizontális) kiterjedésétől. Szóval egy ötletes, és a témát átfogóan vizsgáló panel-kiállításért bizony utazni kellett, mégpedig egészen Debrecenig.
A panellakáson át vezetett az út a kiállításba |
Kicsit azért aggódtam, hogy talán túlságosan debreceni lesz a sztori és emiatt egysíkúvá válik a bemutatott anyag, de ez egyáltalán nem így volt. Bőven akadt ugyanis hazai és nemzetközi (panel)példa. A kiállítás bevezető szakasza pedig nagyon stílusosra sikerült, hiszen egy imitált (ám a méretarányoknak, térrendezésnek teljesen megfelelő) "panellakáson" keresztül juthattunk el a tényleges kiállítótérbe. A történet aztán nem Debrecen, és nem is Magyarország első paneljeinek megépítésével, sőt még csak nem is az első szovjet "hruscsovka" felhúzásával indult, hanem az "ősatya", vagyis a francia Le Corbusier 1922-es utópiájával; a kortárs város projekttel. Corbusier funkcionalista tervei - ugyan módosult formában, ám építészeti alapelveit megtartva - a harmincas évek közepétől fokozatosan meg is valósultak, nemcsak Franciaországban, hanem azon túl is. Olyannyira, hogy 17 általa tervezett épület immár a világörökség részévé vált. Szóval a kiindulási alap egyáltalán nem "szocreál", még ha sokszor annak hisszük is.
Corbusier-ház |
Ez a sokszínűség szépen nyomon követhető volt a tárlaton. Egy egész falnyi fotót láthattunk például arról, hogy hányféleképpen és hányféle bútorral lehetett berendezni az elmúlt évtizedekben egy átlagos panellakás nappaliját. A képeket nézve az embernek hol sírni, hol nevetni támadt kedve, de hát ízlések és pofonok... Meg persze az adott évtized divatja, és hogy egyáltalán mi volt kapható a bútorboltban. A többi meg a "buhera", amiről ugye nem szabad megfeledkezni, ha szocializmusról (vagy ebben szocializálódott emberekről) van szó.
Az élet apró örömei... :) |
A kiállítás arra is rávilágított, hogy a faluból városba költözött emberek mennyire nehezen szoktak hozzá a lakótelepi élethez, s milyen sokáig próbálták őrizni a paraszti kultúra hagyományait, a naptári év mezőgazdasághoz vagy valláshoz kapcsolódó szokásait (a disznóvágástól a betlehemezésig bármit el lehet képzelni). Persze a kilátástalanság, marginalizálódás, alkoholizmus, leromló terek -és emberek is megjelentek a képeken, videókon.
Norilski "idill" |
A legkisebb helyiség. (De itt legalább eltűnhetsz a családtagok elől. Egy időre.:) ) |
Ilyen lett, ilyen volt. A visszabontásban van a jövő? |
Azt talán mindenki tudja, hogy a legeslegnagyobb egybefüggő panelház hazánkban az óbudai tízemeletes "Faluház" (mely 315 méterével az ország leghosszabb lakóépülete is). 15 lépcsőházból áll, és 886 lakás található benne. Szerencsére 2009-ben felújították, és a homlokzat dizájnos színezést is kapott.
Uhrin Tibor Család című alkotása egykor az egyik debreceni panelházat díszítette |
Pont úgy néz ki, mint egy égből pottyant kocka, kár, hogy már egy ideje lakatlan és körbenőtte a gaz...
A KulTour-Videken amúgy már én is foglalkoztam a panel-kérdéssel, a 2013-as (úristen, ilyen régen volt?!) bejegyzés itt olvasható:
https://kultourvidek.blogspot.com/2013/10/panel-sors-panel-lehetoseg-mi-van.html
Megjegyzések
Megjegyzés küldése